over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




andrea stultiens


maskers, 19??/2008   2009

fotografie

22 februari tot en met 29 maart 2009


Over Andrea Stultiens door Wim de Natris

Welke werkelijkheid, welke waarheid laat een foto zien? Sinds het ontstaan van de fotografie wordt die discussie gevoerd. Nog steeds is vrijwel iedereen ervan overtuigd is, dat een foto werkelijkheidsgetrouw is. Vreemd eigenlijk, want vanaf het begin van de fotografie werden negatieven naar harte lust gemanipuleerd om de uiteindelijke afdruk meer “werkelijkheidsgetrouw” te laten lijken. Dat manipuleren is lang het domein van de vakfotografen geweest, die hun geheime “recepten” bepaald niet aan de grote klok hingen, zodat niemand op de hoogte was van die manipulatie, of als men dat was, het gewoon niet wilde zien. Nu, in het digitale tijdperk kan iedereen die dat wil zijn foto’s gemakkelijk „verbeteren“. Toch blijft de gedachte dat een foto een venster is naar de werkelijkheid, en niet zoals een schilderij een gemaakte werkelijkheid die alleen bestaat ín het werk, hardnekkig bestaan.

Voor fotograaf-onderzoekster Andrea Stultiens (Roermond 1974) is het glashelder, dat foto’s een tipje van de sluier van een werkelijkheid oplichten, maar niet meer dan dat. In haar projecten onderzoekt zij de werkelijkheidslagen die zich achter het beeld of een reeks van beelden verscholen hebben.
Zo combineert zij bestaande foto’s met eigen foto’s in haar projecten die heden en verleden bij elkaar brengen, waardoor een nieuwe geschiedenis ontstaat. Het gaat dan niet meer om de werkelijkheid, maar om het ontsnappen daaraan met behulp van het medium de fotografie.

In het project Maskers, 19??/2008, dat nu in Galerie De Natris te zien is, concentreert Andrea Stultiens zich op portretfoto’s uit het begin van de 20e eeuw. Het resultaat van het onderzoek bestaat uit een serie inktjetprints op basis van glasnegatieven, gekocht op een rommelmarkt. Een deel daarvan bestaat uit “gewone” scans van die negatieven. Daarnaast worden foto’s tentoongesteld, die zij van de negatieven maakte. Daarop zijn de onder een bepaalde hoek en licht gemaakte opnamen de retouches, die de –anonieme- fotograaf ooit op het negatief aanbracht om het uiteindelijke beeld te “verbeteren”, duidelijk te zien. Er ontstaat een nieuw beeld, dat gelezen kan worden als een masker voor de geportretteerde, een onderlaag die je niet ziet op de oorspronkelijke afdruk van de foto. Het door Andrea Stultiens zichtbaar gemaakte „onderwaterscherm“ haalt in feite de foto, zoals wij hem meestal zien onderuit en is daarmee tegelijkertijd een commentaar op de illusie van de waarheidsgetrouwheid van een foto.

Het uiteindelijke resultaat van het project Maskers, 19?/2008 is verrassend helder. Hoe je het ook wendt of keert: een foto geeft allesbehalve een beeld van de werkelijkheid, maar geeft zoals een schilderij een beeld van de werkelijkheid door de ogen van de manipulerende maker.

Die ontmaskerde fotografische werkelijkheid van Andrea Stultiens werkt enerzijds ontnuchterend en confronterend, maar roept tegelijkertijd een fascinerende nieuwe werkelijkheid op.

Zondag 22 februari om 15.00 uur opent Leo van Voorst, beeldend kunstenaar, de tentoonstelling.
De laatste dag van de expositie is zondag 29 maart 2009.

Tijdens de expositie zijn ook de fotoboeken van Andrea Stultiens te koop.












site (c) martijn meeldijk & galerie de natris