over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




bart drost
www.bartdrost.nl


kleiwerken   2013

keramiek

12 mei tot en met 23 juni 2013


Bart Drost

Kleiwerken

“Ik sta met mijn voeten op de grond en stamp in de klei” , woorden van de Nijmeegse beeldend kunstenaar Bart Drost om kort samen te vatten hoe zijn “stamptekeningen” tot stand zijn gekomen. Kleiwerken die hij maakte tijdens zijn tweede driemaandelijks verblijf als artist in residence in 2007 in het sundaymorning@ekwc, voorheen beter bekend als het Europees Keramisch Werk Centrum, in Den Bosch. Deze bijzondere kleiwerken worden nu voor het eerst publiekelijk tentoongesteld in Galerie de Natris.

Bart Drost noemt zijn verblijf in het EKWC wel eens schertsend “een heel lang speelkwartier”. Spelen levert altijd iets op, hoewel dat op het eerste gezicht niet altijd “nuttig” of “functioneel” lijkt te zijn, en dit is voor de kunstenaar dan ook zo het geval geweest. Hij ontdekte dat je met porselein en gerecyclede klei hele “leuke” dingen kunt doen zoals pletten met de hand en stampen met blote voeten. Wat het resultaat van dat gestamp was, is niet zo toevallig als het lijkt, want sterk afhankelijk van waar en in welke hoeveelheid de klei binnen het afgepaalde gebied wordt aangebracht. Het geëxperimenteer, ook met kleur en glazuren, leverde fascinerende vormen en composities op. Wel enorm kwetsbaar. Om de “sculpturen” weerbaarder te maken was het noodzakelijk de achterkant te verstevigen. Dat moest natuurlijk niet ten koste gaan van het oorspronkelijke beeld. Een houten plaat uitgezaagd in de vorm van het kleiwerk bleek de ultieme oplossing.

Deze houten achterplaat werd het karakteristieke element van de werken: aan de voorzijde van het beeld plaatst Drost een identieke beschermende plaat, nu gelakt in een heldere kleur. Een gruwel voor de ware keramist. Grijpt Drost hier terug op zijn artistieke vorming als docent beeldende vakken geschoold in textiele werkvormen (TeHaTex, Nijmegen) en als beeldend kunstenaar in de toenmalige Afdeling Monumentaal Textiel van de Rietveld Academie (Amsterdam)? Hoe het ook zij, het resultaat is verbluffend: een ingepakte kwetsbare plaat keramiek, beschermd, verhuld, nieuwsgierig makend, een aangekleed kunstwerk.

De kleiwerken van Bart Drost vragen om een actieve en nieuwsgierige toeschouwer die zich wil laten verrassen. Hij moet - als hij het kunstwerk in al zijn kwetsbaarheid wil zien - heel voorzichtig het object als het ware uitkleden. En wat is er spannender dan dat!

Het verslag van het verblijf in het EKWC staat beschreven in een in eigen beheer uitgegeven boekje: Bart Drost, .ekwc blogboek. The Story Of The Endless Freedom, Nijmegen 2007.






site (c) martijn meeldijk & galerie de natris