over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




cornelia bruinewoud


recent werk   2011

pentekeningen op doek en schilderijen

11 september tot en met 16 oktober 2011


Opening zondag 11 september om 15.00 uur door Bram Oostra, beeldend kunstenaar

Over Cornelia Bruinewoud door Wim de Natris

Wachten op de bergen , is de titel van de installatie van Cornelia Bruinewoud die tijdens de 11e Salon der Künstler vorig jaar in Museum Kurhaus in Kleve (D) stond opgesteld. Een indrukwekkend ruimtelijk werk bestaande uit 84 keien, die in evenzoveel aluminium bakken gevuld met water waren gelegd, opgesteld in strakke rijen. De toeschouwer kon in zijn verbeelding de eindeloos langzame tijd ervaren door te wachten op het uitgroeien van deze in het water gelegde stenen tot enorme bergen.

Wat doet de tijd met de dingen om ons heen en hoe is die invloed van de tijd zichtbaar in de dingen om ons heen? Die vragen pakt de kunstenares via verschillende artistieke beeldende wegen aan. Vaak ruimtelijk. Soms ter plekke in het landschap in de vorm van land art-achtige projecten, dan weer door een soort conceptueel landschap in de vorm van een installatie in een tentoonstellingsruimte, zoals de installatie “Wachten op de bergen”. Maar ook in het platte vlak zoekt Bruinewoud naar artistiek beeldende oplossingen voor haar vragen. In minimale, bijna conceptuele vormen in sobere composities maakt zij als het ware haar “onderzoeksverslagen”: het letterlijke landschap, waaraan de slijtageslag van de tijd af te lezen zou kunnen zijn is vrijwel verdwenen. Het weinige houvast in de verwijzingen van het beeld naar de processen in de werkelijkheid kan de beschouwer op basis van eigen waarneming, ervaring en verbeeldingskracht zelf oproepen.

In de reeks pentekeningen “Vorm en Leegte” die nu in Galerie de Natris te zien is, blijft de vraag de vraag naar de tijd de dezelfde. Het spanningsveld is puur alleen met artistieke middelen tot stand gebracht. Subtiele zwarte lijnen op een maagdelijk witte achtergrond: de lijnen markeren de vorm -de rotsen, het gebergte-, het wit geeft de leegte aan. En ook hier kan de beschouwer zijn eigen verbeeldingskracht op volle toeren laten draaien.
“Vorm en leegte” is de neerslag van het onderzoek uit de laatste twee jaar met het alleenrecht van het tweedimensionale. Een onderzoek dat geconcentreerd is op verslaglegging door middel van een bijzondere techniek: pentekeningen op doek, waarin hele subtiele veranderingen in het beeld het proces van de knagende tijd in het gesteente van een berg zichtbaar worden gemaakt. Een eigenlijk niet voor het oog waarneembaar proces kan op die manier toch waarneembaar worden gemaakt.

Naast de pentekeningen zijn ook enkele recente acrylverf schilderijen tentoongesteld die aansluiten bij de pentekeningen op doek en tegelijkertijd illustratief zijn voor de continuïteit in het domein van het onderzoeksveld van Cornelia Bruinewoud door middel van het medium schilderen.

Cornelia Bruinewoud woont in Beek-Ubbergen en heeft haar atelier in Nijmegen.

Cornelia Bruinewoud: http://www.corneliabruinewoud.nl/








site (c) martijn meeldijk & galerie de natris