over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




egon wannet
egonwannet.exto.nl


kruisweg   2009

etsen

11 januari tot en met 15 februari 2009


Over Egon Wannet door Wim de Natris

Wie wel een eens rooms-katholiek kerkgebouw heeft bezocht, zal zeker de vaak dramatische verbeelde kruiswegstaties opgevallen zijn. Sinds paus Clemens XII in de 18e eeuw het aantal kruiswegstaties vaststelde op veertien is deze representatieve voorstelling van de lijdensweg van Christus (Via Dolorosa) niet meer weg te denken uit katholieke kerken. Het ‘beeldverhaal’ vertelt de zware tocht die Christus maakte vanaf de plek van zijn definitieve veroordeling in het paleis van Pilatus in Jerusalem tot aan de plek van zijn dood door kruisiging op de berg Golgotha.

Deze klassiek christelijke lijdenstocht, ‘uitgevonden’ en aanbevolen door de Franciscaner monniken in de 15e eeuw was oorspronkelijk bedoeld om tot meditatie te komen bij het stilstaan voor de afbeeldingen van de lijdensweg van Christus. Een universele metafoor voor de lijdensweg die iedereen in zijn leven ondergaat.
Eigentijdse kunstenaars gebruiken de kruisweg nog steeds als thema maar doen dat dan met kritiek, humor, of vaker: met spot.

Zo niet Egon Wannet (1951). Geconfronteerd met werk van de Duitse expressionistische kunstenares Käthe Kollwitz (1867-1945) besloot hij de Kruisweg uit te beelden als een persoonlijke reflectie. Voor hem is de Via Dolorosa een serieus verhaal, waarmee de eigentijdse mens heel wat kan doen. Hij is daarbij niet over een nacht ijs gegaan. Lang heeft hij eraan gewerkt voordat hij vond dat hij erin geslaagd was om de kruisweg op een eigentijdse manier, waardig en met behoud van de klassieke inhoud, maar tegelijkertijd passend in deze tijd, te verbeelden. Het resultaat van dat proces is nu te zien in galerie De Natris.

Veertien etsen van het formaat van nauwelijks een ansichtkaart geven op monumentale wijze de Via Dolorosa weer. Zonder spot of wat dan ook, maar met ernst. Het is geen klassieke kruisweg. Wannet toont in zijn veertien etsen zowel figuratieve beelden als tekstbladen en soms zelfs een leegte. Niet het dramatisch figuratieve, maar de eenvoudige beelden dwingen de kijker, of hij nu gelovig is of niet, tot reflectie.

Egon Wannet is in wezen een klassieke etser en blinkt uit in het maken van landschappelijk en stedelijke taferelen. Hij heeft respect voor de traditie en dat geldt bij hem ook zeker voor de ambachtelijke kant ervan. De kunstenaar respecteert de traditie van het etsambacht, maar schrikt er niet voor terug om daarbij ook digitale hulpmiddelen te gebruiken. Dat en de eigentijdse inhoud die de kunstenaar geeft aan zijn kruisweg laat zien dat de kunstgeschiedenis een onuitputtelijke bron is voor het heden.

Naast deze bijzondere reeks van de kruisweg is in deze tentoonstelling ook een bescheiden selectie van het overige oeuvre van Egon Wannet te zien .

De laatste dag van de expositie is zondag 15 februari 2009.














site (c) martijn meeldijk & galerie de natris