over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




geert schiks


over de twijfel   2012

installatie

1 juli tot en met 30 augustus 2012


Geert Schiks (1954 Deurne) studeerde aan de toenmalige Stadsacademie van Maastricht monumentaal beeldhouwen. Hij woont in Nijmegen en werkt wisselend in Nijmegen in het buitenland.

Hij maakt zeer uiteenlopend werk, zelfs zó uiteenlopend, dat je soms de indruk kunt krijgen met verschillende makers van doen te hebben. De kunstenaar werkt met kleine en grote, monumentale formaten in steen, metaal en natuurlijke materialen, figuratief en non-figuratief. Maar één ding is duidelijk: hij lijkt zich niet vast te willen pinnen op één techniek, één materiaal of één onderwerp.

Wel duidelijk is -zeker in de laatste jaren- dat de kunstenaar steeds meer een voorkeur is gaan ontwikkelen voor werken in de openbare buitenruimte. Liefst op een spontane en intuïtieve manier, geïnspireerd door wat de ruimte waarin hij werkt zelf aandraagt of aan sfeer in zich heeft. Zijn activiteiten voert hij bij voorkeur uit in een stedelijke omgeving. In zijn projecten -vaak ook in samenwerking met andere kunstenaars- worden de kwaliteiten van de actieplek geaccentueerd of specifieke kenmerken ervan uitgelicht door ze in het kunstwerk te benadrukken. Omgevingsvormgeving, om het in een wat ouderwetse term te benoemen. Eén ding is zeker: het idee blijft het belangrijkste uitgangspunt, alles, zoals materiaalkeuze blijft daar ondergeschikt aan.

Met het project Over de twijfel slaat Geert Schiks een andere weg in. Het idee was er, maar de plek was niet buiten maar binnen: de vroeg 20e eeuwse winkelruimte van Galerie de Natris. Deze heeft de kunstenaar aangegrepen om met uiterst sobere middelen toch een indrukwekkend beeld te scheppen dat de kwaliteit van de ruimte versterkt door in een “barokke” sfeer simpelweg vijf in formaat identieke werken tegen de wanden te monteren. De werken zijn samengesteld uit traanplaat en een plaat van cortenstaal. De eerste is voorzien van kleine druppelvormige uitstulpinkjes en heeft een gladde textuur met een metaalachtige glans, de tweede heeft een ruwe textuur en krijgt zijn patina door roestvorming. Dit contrast in materiaal wordt des te sterker door de herhaling.

De werken zijn elk anders door de verschillende teksten die de kunstenaar eraan toevoegt. Die teksten zouden de sleutel tot de inhoud van het werk kunnen zijn, maar ze doen dat niet onmiddellijk. Misschien wil de kunstenaar wel laten zien dat je kunt twijfelen aan de betekenis van elk kunstwerk an sich, of het nu iets voorstelt of niet. Of zou Geert Schiks ons iets anders willen laten weten?

www.schiks.com


















over de twijfel   2012

installatie

20 mei tot en met 24 juni 2012


van 1 juli tot en met 31 augustus te zien door het etalageraam

Geert Schiks (1954 Deurne) studeerde aan de toenmalige Stadsacademie van Maastricht monumentaal beeldhouwen. Hij woont in Nijmegen en werkt wisselend in Nijmegen in het buitenland.

Hij maakt zeer uiteenlopend werk, zelfs zó uiteenlopend, dat je soms de indruk kunt krijgen met verschillende makers van doen te hebben. De kunstenaar werkt met kleine en grote, monumentale formaten in steen, metaal en natuurlijke materialen, figuratief en non-figuratief. Maar één ding is duidelijk: hij lijkt zich niet vast te willen pinnen op één techniek, één materiaal of één onderwerp.

Wel duidelijk is -zeker in de laatste jaren- dat de kunstenaar steeds meer een voorkeur is gaan ontwikkelen voor werken in de buitenruimte zowel in de stad als buiten de stedelijke omgeving. Geert Schiks werkt het liefst op een spontane en intuïtieve manier, geïnspireerd door wat de plek waar hij werkt zelf aandraagt of aan sfeer in zich heeft. In zijn projecten worden de kwaliteiten van de actieplek geaccentueerd of specifieke kenmerken ervan uitgelicht door ze in het kunstwerk te benadrukken, plaatsgebonden met een specifiek onderwerp. Wat die plek ook moge aandragen: het idee blijft het belangrijkste uitgangspunt; alles, zoals materiaalkeuze blijft daar ondergeschikt aan.

Met het project Over de twijfel slaat Geert Schiks een andere weg in. Het idee was er, maar de plek was niet buiten maar binnen: de vroeg 20e eeuwse winkelruimte van Galerie de Natris. Deze heeft de kunstenaar aangegrepen om met uiterst sobere middelen toch een indrukwekkend beeld te scheppen dat de kwaliteit van de ruimte versterkt door in een “barokke” sfeer simpelweg zes in formaat identieke werken tegen de wanden te monteren. De reeks bestaat uit een traanplaat met daarop een bronzen traan met als titel Traanplatenverdriet, en vijf cortenplaten met teksten. De traanplaat heeft een plastisch oppervlak door de karakteristieke kleine druppelvormige uitstulpinkjes en een gladde textuur met een metaalachtige glans. De cortenplaten hebben een ruwe textuur en krijgen hun patina door roestvorming.

De werken zijn elk anders door de verschillende teksten die de kunstenaar eraan toevoegt. Die teksten zouden de sleutel tot de inhoud van het werk kunnen zijn, maar ze doen dat niet onmiddellijk. Misschien wil de kunstenaar wel laten zien dat je kunt twijfelen aan de betekenis van elk kunstwerk an sich, of het nu iets voorstelt of niet. Of zou Geert Schiks ons iets anders willen laten weten?




site (c) martijn meeldijk & galerie de natris