over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 Nederlands Poëzie Centrum

 contact




josé seeling


dagboekaantekeningen   2011

schilderijen

6 maart tot en met 10 april 2011


Over José Seeling door Wim de Natris

Twaalf jaar lang leidde José Seeling (Weurt 1955) met veel elan, maar altijd bescheiden op de achtergrond, de galerie en beeldentuin De Nieuwe Gang van het gelijknamige kunstenaarsinitiatief in een voormalig kloostergebouw en -tuin in Beuningen bij Nijmegen. Voor de regionale kunstscene was zij een begrip en een gewaardeerd galeriehouder. Ruim een jaar geleden stopte ze daarmee om zich te wijden aan waaraan ze allang te weinig mee bezig had kunnen zijn: schilderen. Dat afgelopen jaar is een productief jaar geweest: 47 kleine olieverfschilderingen op doek en maar met één onderwerp, het uitzicht uit haar atelierraam, geschilderd vanuit steeds hetzelfde standpunt tussen 20 november 2009 en 10 september 2010. Het project was in 2010 nog als work in progress te zien in haar atelier tijdens Kunstroute Beuningen en wordt nu als één monumentaal afgerond kunstwerk geëxposeerd in Galerie de Natris.

Hoewel José Seeling veel reist is ze tegelijkertijd artistiek honkvast. De dijk langs de Waal tussen Weurt is een van haar steeds weer terug kerende artistieke ijkpunten en onuitputtelijke inspiratiebronnen. Lijkt saai, maar dat is het niet. Dat landschap verandert voortdurend door de verandering van de seizoenen, het weer en ingrepen van de mens. Het beeld dat de kunstenaar vastlegt is ogenschijnlijk altijd hetzelfde: een hoog standpunt met op de voorgrond een appelboomgaard en op de achtergrond de Waalbandijk met een groep bomen. Met een eindeloos geduld heeft de schilderes die veranderingen vastgelegd op het linnen op een manier die enerzijds doet denken aan de impressionistische hooiberg- en kathedralenseries van Monet en de landschapsschilderingen van de rivier de Gein door Mondriaan. Centraal staat de veranderingen die de appelboomgaard ondergaat. De lente met de bloesem, de zomer en herfst met de rijpe appels en de winter de kale bomen.

Ook de veranderende factor van het weer is “in kaart gebracht” en wel in de titels. Die zijn ontleend aan de dagboekaantekeningen van haar oom in wiens huis zij haar atelier had. Haar oom hield vanaf 1952 een dagboek bij waarin hij als tuinder elke dag aantekeningen maakte over het weer. Tot 10 september 2010, kort voor zijn dood, heeft hij de dagelijkse weerwaarneming zorgvuldig opgetekend.
José Seeling heeft niet alleen zomaar landschapsschilderijtjes gemaakt die veranderingen in een en hetzelfde landschap gedurende bijna een jaar laten zien, maar tegelijkertijd ook een “weerverslag” in beeld gebracht. In wezen een hommage aan de man die verknocht was aan zijn levenswerk: de appelboomgaard. Dat levenswerk is nu op indrukwekkende wijze postuum vereeuwigd door beeldend kunstenaar José Seeling.





site (c) martijn meeldijk & galerie de natris