over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 contact




laurien renckens


recente schilderijen   2017

schilderijen

8 december 2017 tot en met 21 januari 2018


Laurien Renckens (1966 Nijmegen) studeerde logopedie aan de toenmalige Hogeschool Nijmegen. Na haar studie was ze snel teleurgesteld in de dagelijkse praktijk van het beroep. Ze besloot om iets te gaan doen waar haar hart lag: twee dingen die ze vanaf haar kinderjaren hartstochtelijk had gedaan, pianospelen en schilderen. De piano de deur uit en beeldende taal kwam in de plaats van de gesproken taal. In beeldend kunstenaar/docent Marjolijn Rigtering vond ze de leermeester die haar het vak bijbracht. Laurien Renckens woont en werkt in Nijmegen.

Haar leermeester leerde haar niet alleen de ambachtelijke kant van het schilderen, techniek en materiaalgebruik, maar ook de inhoudelijke kant van het kunstenaarschap. Hoe bepaal je je onderwerp: wil je verhalen vertellen of experimenteren met de formele aspecten, de vormentaal van het schilderen? Kortom, kies je voor figuratief of non-figuratief, of voor beiden?
Het is weinig verwonderlijk dat Laurien koos voor het non-figuratieve. Tijdens haar vele museumbezoeken ontdekte zij het werk van de Amerikaan Mark Rothko (1903-1970), de schilder van grote composities van boven elkaar zwevende kleurvlakken die bijna een mystieke uitstraling hebben. In het begin schilderde de Laurien naar zijn voorbeeld, totdat zij zich losmaakte van deze kleurveldschilder. Het diffuse expressieve schilderen van Rothko verving Laurien Renckens door de “harde rand” van het in de jaren zestig in de Verenigde Staten opgekomen minimalisme, een beweging van schilders (en beeldhouwers) die met een minimum aan middelen en de uitbanning van elke vorm van persoonlijke expressie werken maakten, die geen enkele verhaal wilden vertellen, geen enkele expressie wilden uitstralen.

Met de presentatie van haar jongste werken in Galerie de Natris heeft Laurien Renckens een nieuw element toegevoegd. De schilderijen bestaan nu uit beeldvlakken die op zichzelf staande entiteiten zijn in een witte restruimte van het totale schilderij: een schilderij met een minimalistisch beeld in een schilderij. Laurien Renckens onderzoekt nu niet alleen het expressieloze, “objectieve” schilderen, maar ook hoe het geschilderde deel zich verhoudt tot de restruimte van het schilderij. De kunstenaar gaat zelfs verder dan het schilderij. Ook de fysieke ruimte daarbuiten: wat doet het schilderij met de ruimte om zich heen? De spannende vragen die Laurien Renckens daarmee opwerpt zijn meervoudig. Hoe bepalend is het beschilderde doek voor de fysieke ruimte waarin het zich bevindt, hoe bepalend is de ruimte om het schilderij voor het werk zelf? En wat doen verschillende schilderijen in één ruimte met elkaar? Kan een verzameling schilderijen in één fysieke ruimte één entiteit zijn, een soort unieke installatie?

Op zondag 10 december om 15.00 uur zal Marjolijn Rigtering, beeldend kunstenaar/docent, de expositie openen.

De laatste dag van de expositie is zondag 21 januari 2018.




site (c) martijn meeldijk & galerie de natris