over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




mattanja coehoorn
www.mattanjacoehoorn.nl


objecten    2009

ruimtelijk werk

19 april tot en met 24 mei 2009


Over Mattanja Coehoorn door Wim de Natris

Na de Landbouwuniversiteit, waar Mattanja Coehoorn (Veldhoven 1965) voorlichtingskunde en biologie studeerde en later nog een postdoctorale opleiding milieumanagement, kwam zij er uiteindelijk achter waar haar hart ligt: bij het verlangen om dingen die haar bezighouden te verbeelden. Ze nam een grote stap door trouw te zijn aan deze impuls en volgde de deeltijdopleiding aan de Academie Beeldende Kunsten te Maastricht, afdeling Textiel Autonoom. Deze expositie getuigt van een al rijke en gevarieerde opbrengst van deze keuze, ondanks het feit dat Coehoorn pas enkele jaren als professioneel kunstenaar actief is.
Matanja Coehoorn woont en werkt in Maastricht.

Haar werk is niet gemakkelijk onder één noemer te brengen, maar in de beelden wordt wel duidelijk dat levenscyclus en kringloop terugkerende onderwerpen zijn, waarbij steeds naar de kern wordt gezocht.
De objecten die ze maakt stralen dat overtuigend uit. Deze zijn kernachtig, zonder opsmuk, bijna “onzichtbaar”. Meestal vervaardigd van natuurlijke materialen en uitgevoerd met aan textiel verwante technieken: naadloze, geleidelijke overgangen van het ene materiaal naar het andere, “beginnend bij zwaar aards materiaal”, zoals Mattanja Coehoorn het uitdrukt, “en eindigend in het niets”.

Beeldend drukt zij die gedachte meesterlijk uit. In een van de beelden, Gezichten, gemaakt van polyester voile, stromen de subtiel in het geheel verwerkte koppen vanuit het plafond naar de vloer, waarbij ze steeds kleiner worden. Toch is het werk ondanks subtiele fijnheid monumentaal en vult het de ruimte volledig. Je kunt er niet omheen.

In een recent werk, dat nu voor het eerst geëxposeerd wordt, zien we eigenlijk hetzelfde gebeuren. Een kop, gedeeltelijk herkenbaar uitgehakt uit een boomstronk, waarbij de structuur van het hout als uitgangspunt is genomen, groeit uit tot een lange, steeds fijner wordende haardos. Ook weer hier van het zware, aardse materiaal naar het bijna luchtledige niets. Het “onzichtbare” van het vroegere werk heeft echter plaatsgemaakt voor volumineuze zichtbaarheid.

Met dit laatste werk introduceert de “textiele” kunstenaar een nieuw materiaal en wellicht ook het begin van een nieuwe weg, hoewel haar voorliefde voor textiele materialen en technieken toch duidelijk blijft. Boeiend aan deze expositie is dan ook onder meer dat hier in één oogopslag te zien is hoe een kunstenaar in korte tijd een nieuwe beeldtaal kan gaan verkennen, zonder daarbij haar oorspronkelijke inhoudelijk vertrekpunt op te geven.

Matanja Coehoorn: www.mattanjacoehoorn.nl





site (c) martijn meeldijk & galerie de natris