over de galerie

 exposities/gebeurtenissen

 kunstenaars

 in stock

 contact

 links




piet jetten
www.pietjetten.exto.nl/


you are here   2015

installatie

22 juni tot en met 27 augustus 2015


zomerexpositie vanaf de straat

in juli en augustus sluit galerie de natris traditioneel zijn deuren.
in de vakantieperiode wordt een beeldend kunstenaar gevraagd de ruimte zo in te richten dat door de etalageruit nog een spannend beeld te zien is.
dit jaar verzorgde beeldend kunstenaar piet jetten de expositie met de installatie you are here.





world's ass   2014

installatie

12 oktober 2014


de indrukwekkende installatie world's ass die piet jetten samenstelde speciaal voor het festival der kunsten 2014 is nog tot 12 oktober te zien in de smederij bij galerie de natris. de galerie is op zondag van 13:00 tot 17:00 uur en op afspraak.

festival der kunsten bottendaal   2014

gemengde materialen en technieken

5 oktober 2014


piet jetten, beeldend kunstenaar, woont en werkt in de nijmeegse wijk bottendaal.

speciaal voor het festival der kunsten heeft hij een werk vervaardigd dat te zien is in de woonkamer van galerie de natris.

old news   2012

assemblages

9 december 2012 tot en met 20 januari 2013


Toen Piet Jetten (1961 Boxmeer, woont en werkt in Nijmegen) vijf jaar geleden voor het eerst in Galerie de Natris exposeerde liet hij collageachtige schilderijen zien die duidelijk wilden maken dat niets afval is, dat niets vergankelijk is. Alles kun je hergebruiken zoals zijn werk ook overduidelijk liet zien. In het werk twee jaar later was Piet Jetten nog duidelijker. Zijn kritiek op de manier waarop de mensheid met zijn eigen leefmilieu omgaat liet hij zien door middel van niets verbloemende assemblages. Afgedankte paneeldeuren dienden als drager en symbool voor hergebruik als drager van het denken van de kunstenaar. De deur kreeg zo een nieuw leven.

Nu, weer twee jaar later, laat Piet Jetten in zijn werk een meer genuanceerd introspectief standpunt zien. Hij is, geconfronteerd in zijn eigen persoonlijk leven met de dood, steeds meer gefascineerd door de onontkoombaarheid daarvan. In zijn jongste werk gebruikt de kunstenaar teksten die verwijzen naar dat onontkoombare in samenspel met skeletten en mummificaties van dieren. Misschien in eerste instantie griezelig, maar wel duidelijk en klaar. Ook nu dienen de deuren (en de uitbreiding naar tafelbladen) als drager van de boodschap van de kunstenaar. De dragers zijn op trapleren gemonteerd die schuin tegen een wand worden geplaatst. Dat is nieuw. Een praktische en esthetische oplossing, maar ook een zinnebeeldige. De trap als instrument om van de aarde naar de hemel te klimmen, waar ons na de dood mogelijkheid de zaligheid wacht.

Daarmee is Piet Jetten een eigentijdse voortzetter van een hele lange traditie die reikt vanaf het Oude Testament (Jacobsladder) tot het nog steeds geldende bijgeloof dat het onder een ladder doorlopen ongeluk brengt. Tegelijkertijd is de kunstenaar met zijn nieuwste werk een eigentijdse vertaler van de memento mori gedachte (mens gedenk te sterven), zoals dat in de Middeleeuwen verbeeld werd in de dodendansen en vanaf de 17e eeuw in de zogenaamde Vanitasschilderijen (vanitas, latijn, letterlijk leegheid, maar in deze zin vergankelijkheid of nietigheid van aards bezit).

Old news is de titel van expositie. Binnen de humor van Piet Jetten kun je dat uitleggen dat hij als kunstenaar geen nieuwigheden laat zien. Van de andere kant laat hij in zijn werk zien, dat je met oude afgedankte zaken nog spannende beeldende verhalen kunt laten zien. Op het eerste gezicht confronterend beelden. Gelukkig weet de kunstenaar te relativeren en stopt hij ook de nodige humor in zijn beelden. Zwaar op de hand zijn de assemblages zeker niet. Old news kan zelfs vrolijk stemmen.

Laatste dag zondag 20 januari 2013













doors and chairs

   2010

collages en assemblages

30 mei tot en met 4 juni 2010


Feestelijke opening zondag 30 mei 2010 om 15.00 uur

Over Piet Jetten door Wim de Natris

Drie jaar geleden exposeerde Piet Jetten (1961, Boxmeer) in Galerie de Natris met collages, waarin de boodschap dat niets afval is, dat alles wat onbruikbaar is een nieuw en ander leven kan gaan leiden. Nu, drie jaar verder, heeft de kunstenaar zij visie meer verbijzonderd en lijkt zijn beeld van de wereld meer verfijnd en uitgesponnen.

Wanneer je de wereld bekijkt als een huis, dan moet je vaststellen, dat er binnen die beperkte ruimte van dat huis zaken plaats vinden, zoals oorlogen, vervuiling, criminaliteit, armoede en onrecht als gevolg van religie, overconsumptie, materialisme, ignorantie en arrogantie. Een beklemmende en angstaanjagende gedachte.

Het huis als metafoor van de wereld heeft Piet Jetten opgepakt om zijn eigen verhouding naar hoe het de wereld vergaat onder de agressieve behandeling van zijn bewoners, de mens. Zijn ervaringsplek, zijn topos, is zijn eigen atelier. Van daaruit geeft hij vorm aan zijn emoties bij het beschouwen van het drama van het omgaan van de wereld door zijn (menselijke) bewoners. Voor Jetten is dat ook de taak van de kunstenaar. In zijn oudere uit afval bestaande collages werd vooral veel nadruk gelegd op het prikkelen van de fantasie van de beschouwer. Nu bij het nieuwe werk laat Piet Jetten nog veel over aan de beschouwer, maar hijzelf als observator en maker treedt steeds meer naar voren: het is zijn ervaring, het zijn zijn gedachten, zijn meningen die op de voorgrond staan.

Zo is in een huis een deur een belangrijk element. De deur opent het huis naar binnen, maar ook naar buiten, naar de wereld. In het huis zelf ontsluit of sluit de deur de verschillende ruimten. Daarom gebruikt de kunstenaar de laatste jaren bij voorkeur oude paneeldeuren. Zij staan voor hem symbool als nieuwe betekenisdrager. Afgedankt als deur, maar opnieuw gebruikt als drager van de boodschap van de kunstenaar, krijgt de deur een nieuw leven en een nieuwe betekenis.

Piet Jetten is geen milieuactivist, maar denkt als kritisch mens na over de verloedering van de aarde. Voor hem ligt hier als kunstenaar een duidelijke taak. Met artistieke ambachtelijke vaardigheid, de artistieke middelen die hem ten dienste staan Ún met gebruikmaking van afval, verbeeldt hij zijn stellingname daarin.

Vanaf 5 juli tot en met 1 september 2010 is Galerie de Natris gesloten. Door het etalageraam is dan een installatie te zien van Esther Thewissen.






site (c) martijn meeldijk & galerie de natris